Ekomenu groeit stevig
Tot onze verbazing werd in onderstaand artikel in het FD vandaag 13-3 een uitspraak gedaan over Ekomenu Voel je Lekker, alsof wij net als Hello Fresh en MarleySpoon 'in zwaar weer' zouden verkeren. Dit was niet met ons geverifieerd, gelukkig heeft het FD dit gerectificeerd in een online publicatie.
Het gaat juist geweldig goed met Ekomenu. Omzetontwikkeling van de afgelopen periodes waren:
2024 Q4 + 15,4% versus 2023 zelfde periode.
2025 Q1 tot wk 11 + 15,5% versus 2024 zelfde periode.
Waarom worden cijfers over Hello Fresh automatisch gelijk getrokken met andere partijen? Hoewel we als kleine partij trots zijn op een top 3 vermelding in 'maaltijdboxen', is er meer aan de hand. De klassieke markt voor maaltijdboxen bestaat allang niet meer. En gespecialiseerde partijen doen het wel goed zoals Ekomenu Voel je Lekker. Ekomenu is actief in het 'food for health' segment. Meer dan 50% van onze klanten heeft een dietary menu (afslanken, keto, glutenvrij, eiwitrijk, koolhydraat-arm, 9 maanden). En we zijn een 'regeneratieve' biologische aanbieder, ook dat zorgt voor groei. Andere maaltijdboxen ontwikkelen weer andere segmenten zoals bijvoorbeeld de cateringmarkt, of zijn nu onderdeel van een retailer, of zijn verdwenen of overgenomen / samen gegaan zoals Streekbox, Willem & Drees (door Ekomenu). Er is als gespecialiseerde en gezonde / duurzame scale up nog heel veel groei mogelijk.
Jack Stroeken