Onderzoeksbureau Motivation onderzoekt elk jaar de voedingsgewoontes bij de consument. Zoals hoe kijken we naar gezondheid, vlees eten en vleesvervangers, maar ook hoe men kijkt naar seizoensproducten en het kopen van lokale producten. We zien dit jaar een aantal belangrijke verschuivingen. De groep consumenten die zegt steeds meer seizoensgebonden producten te kopen is gestegen van 35% naar 43%. Het kopen van lokale producten zet ook door: van 27% in 2021 naar 33% in 2022. Dat zijn mooie trends, waar wij bij Ekomenu ook met trots naar kijken en onze bijdrage aan leveren.
Seizoensproducten zijn goedkoper
Het receptenteam van Ekomenu maakt dagelijks recepten en één van de belangrijkste voorwaarde is dat er seizoensproducten inzitten. Deze zijn uiteraard op dat moment het allerlekkerst, maar ook het beste voor de natuur. De laatste, heerlijke bijkomstigheid is dat het ook goed is voor de portemonnee, want als je in het seizoen koopt en kookt dan is het altijd goedkoper!
Prijsbewustzijn gestegen
Een andere trend is het toegenomen prijsbewustzijn: van 31% naar 57%. Wat wij bij Ekomenu opvallend vinden is dat de trend naar meer prijsbewustzijn, samen gaat met de trend naar meer seizoensgebonden en lokaal producten. Klaarblijkelijk realiseren we ons steeds meer dat het kopen van seizoens- en lokale producten helpt bij het beheersen van de kosten. Dat is een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering van Ekomenu: niet voor niks dat de prijzen bij supermarkten al 18% zijn gestegen in de afgelopen 12 maanden en dat bij de prijsstijging bij Ekomenu beperkt is gebleven tot 8%.
Bron:
Motivaction